
基本的な調音音声学に基づくIPA子音の指導法 (3/4)
Andrew先生による、シンプルな調音の仕組みを活かしたIPA(国際音声記号)の効果的な指導アプローチをご紹介します。
全4回の連載を通して、現場で実践しやすい基本的なアイデアが満載です。ぜひ最後までお楽しみください!
Teaching IPA Consonants Using Basic Articulatory Phonetics (3/4)
Part 1: Consonants
Manner of Articulation
If the places of articulation define where a sound is produced, the manner of articulation shows us how it is produced. Any sound that is pronounceable in the world’s languages can be found on the IPA by cross referencing its place with its manner. Shaded cells in the IPA are judged impossible to pronounce. The primary manners are discussed below.
Stops (or plosives) sounds are defined by the complete blockage of airflow through the mouth. When the velum is blocking airflow through the nose, they are called oral stops, and include sounds like [p] and [d], along with some more exotic to English speakers like [ʔ]. When the velum is lowered, air can pass into the nasal passageway and the sounds are classified as nasal stops, or just nasals. Nasals have their own line on the vertical axis of the IPA and include English sounds like [n], [m] and [ŋ].
Oral stops are easy for students to understand. Have them press their lips together and then release the air. Have the students locate the places of articulation and cross reference on the IPA. Nasal sounds can be demonstrated by pinching the nose closed and asking them to try to produce a nasal sound. It will be difficult or impossible for them to accomplish with their nose blocked in this way.
Fricatives and affricates don’t block airflow through the mouth, but they do obstruct it, which produces a friction in the sound. Affricates differ somewhat in that they start in a blocking position (like a stop) and then relax into a friction producing position later. English fricatives include [s] and [z].
When teaching fricatives, sibilant sounds (sounds with a hissing effect) are easily sustained which helps students to visualize their mouth position as they produce the sound continuously. Have students produce [s] continuously, and get them to draw on the board the position their tongue is in. Point out the small gap between the articulators through which airflow can travel, producing the friction that defines these sounds.
Liquids are a rough grouping of sounds that cover mostly “l” and “r” sounds (Davenport & Hannahs, 1998)*1, and which are often distinguished by complex articulatory specifications which will not be covered in this article. English has the lateral sound [l], characterized by the tongue touching the roof mouth while also allowing air to pass through along the sides. We also have the rhotic sound [ɹ], those some varieties (especially in Scotland) have others.
Helping students distinguish between liquids and fricatives can be difficult, but the small number of them present in English simplifies matters. The key difference is that fricatives involve a narrow passage through which air may pass, producing friction. Liquids are produced with unhindered airflow and no friction.
Reference:
*1Davenport, M., & Hannahs, S. J. (1998). Introducing phonetics and phonology. Arnold.
基本的な調音音声学に基づくIPA子音の指導法 (3/4)
パート1: 子音
調音法
調音点が「音がどこで作られるか」を示すとすれば、調音法は「音がどのように作られるか」を示します。世界の言語で発音可能なあらゆる音は、調音点と調音法を照らし合わせることで、国際音声記号(IPA)上に見つけることができます。IPAチャート(国際音声記号表)の中でグレーのセルは、発音が不可能と判断されているものです。
主な調音法については以下で解説します。
破裂音または閉鎖音(stops / plosives)は、口の中で気流が完全に遮断されることによって定義されます。口からの気流が完全に遮断され、さらに口蓋帆(軟口蓋)が下がって鼻への気流も遮断されている場合、それらは口腔破裂音(oral stops)と呼ばれ、[p] や [d] のような音が含まれます。また、英語にはなじみの薄い [ʔ](声門閉鎖音)のような音もこれに含まれます。
一方、口蓋帆が下がって鼻への通気が可能な場合、その音は鼻音(nasal stops / nasals)と分類されます。鼻音はIPA(国際音声記号)の縦軸において独自の行を持っており、英語の [n]、[m]、[ŋ] などが含まれます。
口腔破裂音は、学生にとって理解しやすい音です。唇をしっかり閉じてから空気を放出させるように指示してみましょう。発音の際に使っている調音点を確認させ、IPAチャート(国際音声記号表)で該当箇所を照らし合わせる練習をさせてください。鼻音は、鼻をつまんで発音させてみて下さい。このように鼻をつまんだ状態で鼻音を出すことは非常に難しく、不可能だと気がつくはずです。
摩擦音(fricatives)と破擦音(affricates)は、口の中で空気を完全には遮断しませんが、空気の流れを妨げる(口を狭める)ことで音に摩擦を生じさせます。破擦音は摩擦音と少し異なり、破裂音のように口を閉じた状態から始まり、その後ゆるめて摩擦を生じさせる点が特徴です。英語の摩擦音には [s] や [z] などが含まれます。
摩擦音を教えるときは、歯擦音(鋭く「シーッ」というような音)を使うのが効果的です。これらの音は持続的に発音できるため、自分の口の形や舌の位置をイメージしやすくします。例えば、[s] の音を連続して発音させて、舌がどのような位置にあるかを学生自身に黒板に描かせてみましょう。調音器官の間にできる狭い隙間を指摘して、そこを空気が通り抜けることで、これらの音を特徴づける摩擦が生じることを示すと良いでしょう。
流音(Liquids)は、主に「l」と「r」の音を含む大まかな音のグループであり(Davenport & Hannahs, 1998)*1、本記事では取り上げませんが、しばしば複雑な調音の特徴によって区別されることがあります。英語には側音[l]があり、これは舌が口蓋に触れながら、その舌の両側に空気を通すのが特徴です。 また、英語にはR音声 [ɹ]もありますが、(特にスコットランドでは)他の音もあります。
学生に流音と摩擦音を区別させるのは難しいことですが、英語におけるそれらの音の数が少ないため、問題は比較的単純です。主な違いは、摩擦音は空気の通り道が狭いため摩擦が生じるのに対して、 流音は空気の流れが妨げられず、摩擦も生じないという点です。
参考文献:
*1 Davenport, M., & Hannahs, S. J. (1998). Introducing phonetics and phonology. Arnold.