ELEC専属講師の視点から~「基本的な調音音声学に基づくIPA子音の指導法」(4/4)

Teaching IPA Consonants Using Basic Articulatory Phonetics(4/4)

基本的な調音音声学に基づくIPA子音の指導法 (4/4)

Andrew先生による、シンプルな調音の仕組みを活かしたIPA(国際音声記号)の効果的な指導アプローチをご紹介します。
全4回の連載を通して、現場で実践しやすい基本的なアイデアが満載です。ぜひ最後までお楽しみください!

Teaching IPA Consonants Using Basic Articulatory Phonetics (4/4)

Part 1: Consonants

Voicing

Air passing through the vocal folds can be either voiceless (passing through open vocal folds unhindered) or voiced (passing through partially closed folds, producing vibration). Voicing is a major feature of most speech sounds and is reflected in the IPA by the left/right orientation of a character in the cell. Sounds on the left of a cell are voiceless, sounds on the right are voiced. Many sounds lack voiceless counterparts (i.e. they are impossible to articulate) and are left blank in the chart. Voiceless sounds are usually accompanied by stronger breath force (Underhill, 2005)*1.

If you reference the alveolar fricative on the IPA chart, we can see that there is a voiceless and voiced version ([s] and [z], respectively). Have your students place two fingers on their Adam’s apple region and produce the [s] sound. Have them transition into the [z] sound – they will be able to clearly feel the vibration. Note however that this exercise is possible because these sounds are sibilant and easy to sustain. The demonstration won’t work well with stops, for example.

Description of Speech Sounds

By combining the three features described above, we can give a basic description of a speech sound. This is usually done in the following format:

Voicing Place of Articulation Manner of Articulation

SoundVoicingPlace of articulationManner of articulation
[s]voiced alveolar fricative
[p]voiceless bilabial stop
[ŋ]voiced velar nasal

Students who understand the IPA on an articulatory level will be able to analyze speech sounds in more depth, and may lead to better pronunciation, especially for sounds not present in their own language’s inventory. They will also be able to check unfamiliar sounds in the IPA and work out roughly how it would be produced (and therefore what it would sound like), without ever hearing it spoken. For teachers wishing to explore articulatory phonetics with their students in greater depth, Underhill (2005)*1 provides a structured approach to doing so.

Reference:
*1Underhill, A. (2005). Sound foundations / Buch. Macmillan.


基本的な調音音声学に基づくIPA子音の指導法 (4/4)

パート1: 子音

有声音/無声音

声帯を通過する空気は、無声音(開いた声帯を妨げられることなく通過する)または有声音(部分的に閉じた声帯を通過し、振動を生じる)のいずれかになります。 有声音はほとんどの音声の主な特徴であり、国際音声記号(IPA)では、各セル内の文字の左右の配置によって示されます。 セルの左側にある音は無声音で、右側にある音は有声音です。 多くの音は、無声音の対応音がない(つまり、発声が不可能な)ため、表では空白のままになっています。 無声音は通常、強い息の力を伴います。(Underhill, 2005)*1

IPAチャート(国際音声記号表)の歯茎摩擦音を参照すると、無声音と有声音(それぞれ[s]と[z])があることがわかります。 学生に喉仏のあたりに指2本当てさせて、 [s] の音を出させます。そこから [z] の音に移行させると、声帯の振動をはっきりと感じることができるはずです。 ただし、このデモンストレーションが可能なのは、これらの音が歯擦音で、持続させやすいためです。例えば破裂音では、このデモンストレーションはうまくいきません。

音声の記述

上記で説明した3つの特徴を組み合わせることで、音声を基本的に記述することができます。 これは通常、次のような形式で行われます:

有声音か無声音か → どこで音が作られるか → どのように音が作られるか

SoundVoicingPlace of articulationManner of articulation
[s]voiced alveolar fricative
[p]voiceless bilabial stop
[ŋ]voiced velar nasal

調音レベルでIPA(国際音声記号)を理解している学生は、音声をより深く分析することができ、特に母語には存在しない音については、より良い発音につながる可能性があります。 また、聞き慣れない音声をIPA(国際音声記号)で確認し、その音声がどのように発音されるのか(つまりどのように聞こえるのか)を、音声を聞くことなく、大まかに理解することができるようになります。学生と共に調音音声学をより深く探求したい先生方のために、Underhill (2005)*1が体系的なアプローチを提供しており、とても参考になります。

参考文献:
*1 Underhill, A. (2005). Sound foundations / Buch. Macmillan.

◀ 初回から読む

Andrew先生の他の記事はこちら

ELEC英語講師陣 紹介ページはこちら