
基本的な調音音声学に基づくIPA子音の指導法 (2/4)
Andrew先生による、シンプルな調音の仕組みを活かしたIPA(国際音声記号)の効果的な指導アプローチをご紹介します。
全4回の連載を通して、現場で実践しやすい基本的なアイデアが満載です。ぜひ最後までお楽しみください!
Teaching IPA Consonants Using Basic Articulatory Phonetics (2/4)
Part 1: Consonants
Places of Articulation

Speech sounds typically are defined by some form of contact between two or more parts of the mouth – the places of articulation. In most consonants, one of the places of articulation is a part of the tongue,and as such is considered a ‘default’ articulator – the active articulator. The places of articulation in the IPA are instead typically defined by the other, non-tongue articulator (the passive articulator). To understand the places of articulation, some knowledge of the different parts of the mouth is required.
Have students produce some simple consonants, like [b], [z] or [n]. Ask them to think about which two parts of their mouth they are using to make the sound. Refer to a chart of the parts of the mouth and ask some questions. Which one of the parts is moving? That’s the active articulator. Are any of them not moving? That’s the passive articulator. Emphasize that the tongue is almost always the active articulator. You can challenge students with a difficult sound like [g] or [h] and see if they can guess what the articulators are.
Labial sounds like [p] and [b] are produced by pressing the lips together, and labiodental sounds (like [f] or [v]) by pressing the lower lip against the upper teeth.
Dental sounds (like[θ] or [ð]) are produced by pressing the tip of the tongue against the upper teeth.
Alveolar and postalveolar sounds (like [s], [z], [ʃ] and [ʒ]) can be articulated by pressing the tongue against the alveolar ridge (the fleshy area directly behind the upper teeth).
Palatal sounds (like [j]) involve the tongue touching the hard palate (the hard area back from the alveolar ridge).
Velar sounds (like [k] and [g]) are defined by the tongue touching the soft palate (the softer area back from the hard palate).
Glottal sounds are more difficult to define, coming primarily from the vocal folds themselves. In English we primarily use [h] but some variants also use [ʔ].
基本的な調音音声学に基づくIPA子音の指導法 (2/4)
パート1: 子音
調音点
音声は通常、口の中の2つ以上の部位が何らかの形で接触することで定義されます。これらの部位は「調音点」と呼ばれます。ほとんどの子音において、調音点のひとつは舌の一部であり、そのため舌は「既定の調音器官」、つまり能動調音器官と見なされます。国際音声記号(IPA)における調音点は、通常、舌以外のもう一方の調音器官(受動調音器官)によって定義されます。調音点を理解するためには、口のさまざまな部位についての知識が必要です。
学生に、[b]、[z]、[n] などの簡単な子音を発音させて、口のどの2つの部位を使ってその音を出しているのかを考えさせてみてください。口の部位を示した図を用いながら、いくつか質問をしてみましょう。「どの部位が動いていますか? それが能動調音器官です」「動いていない部位はありますか? それが受動調音器官です」ほとんどの場合、舌は能動調音器官であることを強調してください。[g] や [h] のような難しい音に挑戦し、生徒に調音器官が何であるかを考えさせてみるのも良いでしょう。
両唇音(Labial): [p] や [b] は、唇同士を押し付けることで発音されます。
唇歯音(Labiodental): [f] や [v] は、下唇を上の歯に押し付けることで発音されます。
歯音(Dental): [θ] や [ð] は、舌先を上の歯に押し付けることで発音されます。
歯茎音・後部歯茎音(Alveolar / Postalveolar): [ʃ] や [ʒ] は、舌を上の歯のすぐ後ろにある歯茎(歯槽隆起)に押し付けることで発音されます。
硬口蓋音(Palatal): [j] は、舌が硬口蓋(歯槽隆起の奥にある硬い部分)に触れることで発音されます。
軟口蓋音(Velar): [k] や [g] は、舌が軟口蓋(硬口蓋のさらに奥にある柔らかい部分)に触れることで発音されます。
声門音(Glottal): 定義がやや難しく、主に声帯そのものから生じます。英語では主に [h] が使われますが、いくつかの変種では [ʔ](声門閉鎖音)も使われます。